Monday, 22 December 2014

Skotlanti = sadetta

Me tehtiin jälleen joulunalusmatka Skotlantiin. Toivottavasti saadaan tästä perinne :)

Perjantaina kun saavuttiin, satoi. Ja oli kylmä. Joten lounas ja jälkiruoka syötiin kaikessa rauhassa sisätiloissa :D Edinburghissa on taas hienot jouluvalaistukset, sen verran sitä sadetta kesti että sai kuvan napattua:


Lauantaina nautittiin hyvästä säästä ja mentiin Keithin ja Olivian naapuriin kylään, Edinburghin eläintarhaan. Eläintarha on eläintarha, siellä on aina omalla tavallaan surullista käydä, mutta kyllä eläinten näkeminen on lapsille kiva juttu. Kylmänä joulukuisena päivänä moni eläin nukkui tai oli sisätiloissa, niinkuin kuuluisat  pandakarhutkin. 

Iltapäivällä oltiin Keithin veljen luona pienissä juhlissa. Niinä opiskeluaikoina jolloin enemmän samoja ihmisiä nähtiin, juhlat oli railakkaammat ja kestivät myöhempään, aiheuttaen päänsärkyä seuraavalle aamulle. Mutta nyt kaikilla oli 0-3v lapsi ja juhlat sen mukaiset :) 

Ollaan matkan aikana opeteltu uusia englanninkielisiä fraaseja, kuten "May I?" sillon kun tekee mieli ottaa toisen lapsen kädestä jotain, ja "See you soon" hyvästien jatkoksi. Vallu myös oppi nopeasti laulamaan Luken lelujen laulut, "Puppy says clap your hands". Maiseman vaihdos myös stimuloi sen verran että Vallu alkoi matkan aikana muodostamaan enemmän lauseita ja kertomaan juttuja. Papupata ajat lähestyy!

Sunnuntaina me tehtiin päiväreissu Glasgowiin bussilla. Satoi, tietysti, mutta siihen oli varauduttu, oltiin nimittäin tehty treffit opiskeluaikaisten tuttujen (ja heidän 2+ poikansa..) kanssa Kelvingroven museoon. Museot on mahtavia ilmaisia paikkoja joissa lapset pääsee juoksentelemaan ja katselemaan eläinpatsaita yms jänniä juttuja. Vallu ja Noah tuli heti juttuun ja viilettivät yhdessä pitkin käytäviä. Oli tosi kiva nähdä tuttuja melkein 10v tauon jälkeen. Juttua riitti ja oli kiva välitön tunnelma :). 



Me käytiin myös pyörähtämässä keskustassa, eikä oltu kaukana paikasta jossa vajaa 24h myöhemmin tapahtui iso onnettomuus. Pieni muistutus että lähtö voi osua kohdalle milloin vaan.. Buchananin bussiasemalta kun hypättiin paluumatkalle, oli matkaeväänä klassikko lukuvuodelta 98-99 kun Mirvan kanssa bussireissuja tehtiin: pullo Irn-Bruta ja pussit Hoolahoopseja ja Malteserseja. Nam nam :D (Erityisesti muistelin reissuamme Harrisin ja Lewiksen saarille, sinne on joku päivä kyllä palattava..)

Maanantaina sade ihanaksi yllätykseksi lakkasi aamupäivällä joten saimme kävellä Royal Milen päästä päähän kaikessa rauhassa ja ihailla tweed-takkeja, tartan-hameita ja muita ihanuuksia. Lisättiin ikkunaostokset "Jonain päivänä"-listalle ;) Edinburgh on kyllä kaunis ja kiva kaupunki. Ihanaa kun siellä asuu hyviä ystäviä niin on syytä kyläillä :)


No comments:

Post a Comment

Jätä kommentti / kysymys / terveiset!
Leave a comment / question / greetings!