Nyt tuntuu että voih sitä ja tätä, ikävä tulee ihanaa vuoristokyläelämää, maisemia, kivoja naapureita, Vallun kavereita, mun ystäviä, lunta, matkailumahiksia, ulkosuomalaisten yhteisöjä.. Ja juuri kun mä oon alkanut tuota ranskaakin jonkun verran jo ymmärtämään! ;)
Mutta. On myös asioita joita ei tule ikävä. Niinkuin jatkuvaa asioiden tuplatarkistusta ja Google kääntäjän käyttöä. Oikeasti, jos asiakas kirjoittaa sulle englanniksi sähköpostin ja sä vastaat siihen että "asianne on käsittelyssä" niin eikö sitä voi vastata englanniksi? Ei. Se pitää vastata ranskaksi, koska täällä puhutaan ranskaa jo mokoman asiakkaan olisi sitä kyllä pitänyt jo opiskella. Tai sitten asiakas voi ihan itse vaivautua käyttämään kääntäjää.
Ja sen sijaan että vastattaisiin asiakkaan sähköpostiin, lähetetään kirje. Joka tietysti saapuu myöhemmin juuri sinä päivänä kun asiakas jälleen kyselee joko asia olisi käsitelty? Ja kirjeessä on tietysti tiedot väärin. Oikeasti, eikö olisi kaikille helpompaa hoitaa tätä kirottua asiaa ensin sähköpostilla ja sitten vasta kirjallisesti?
Ja oma lukunsa on sitten ne jotka vaan jättävät vastaamatta. Tai jotka antavat puhelin palvelussa väärät tai puutteelliset ohjeet. "Juu, lataatte vaan PDF:nä sinne meidän upeaan uuteen mahtavaan sähköiseen portaaliin ne dokumentit niin se on sillä selvä!". Heh. Portaali ei ole mahtava eikä upea, ja dokumentit sinne ladattuamme saimme tietenkin vielä lomakkeet täytettäväksi. Ranskaksi, ja ukaasin kanssa että jos niitä ei palauteta alle viikossa ni laskujen tulo jatkuu.
Viimeisin pettymys oli posti, joka siis on mahtava siinä että vuoden postin siirto maksaa Sveitsin sisällä saman verran kuin Suomeen, ja heidän nettiportaalissaan sen ihan oikeasti voi tehdä kätevästi englanniksi, mutta miksi ihmeessä homman maksuun annetaan vaihtoehtoja jotka eivät toimi? Puhelinpalvelija ihan suoraan tiesi neuvoa että älä käytä sitä käytä tätä.. Aargh mä olisin pakannut ainakin kolme laatikkoa ja purkanut kirjahyllyn siinä ajassa jonka käytin tähän sekoiluun :p
Kyllä nää kansainväliset muutot on kuin haastavat työprojektit. Ja aina meinaa jotain unohtua, vaikka kuinka on tehty listaa ja kalenteria ja vaihdettu muistiinpanoja "kollegoiden" kanssa. Onneksi eläinlääkäriajan kuitenkin saa parin päivän varoitusajalla ;)







