Monday, 31 March 2014

Veysonnaz

Minilomalla taas! Buy Club (.ch) tarjosi tammikuussa viikonloppua (2 yötä) Hotelli Chalet Royalissa edulliseen hintaan. Pakettiin kuului VIP vastaanotto, hotellin spa ja 10% ale hissilipuista. Rekku sai myös tulla mukaan, joten miksikäs ei?

Me lähdettiin reissuun jo pe puolenpäivän aikaan ja pysähdyttiin matkalla Bernhardin koirille omistetussa pienessä museossa. Rekulta oli museoon pääsy kielletty museon omien koirien takia, joten me mentiin Vallun kanssa kahdestaan katsastamaan maalaukset, piirrokset, patsaat, valokuvat, suklaalevyn kääreet, leffat ja täytetyt koirat joita pieni museo oli pullollaan. Jännittävämpiä olivat kuitenkin ehkä oikeat elävät lyhytkarvaiset Bernhardilaiset joita museon tiloissa asustelee vajaa kymmenen. Ja video jossa helikopterilla vietiin koira etsintätöihin lumisille vuorille!


Kummalla on isompi pää?

Perillä Veysonnazin kylässä me kerettiin pienelle kävelylle ennenkun Vallu nukahti ja mä lähdin testaamaan hotellin wellness osastoa. Vastaanoton poika sanoi ettei lapset saa osastolle mennä "it's bad for their health and bad for the other guests". Pidin suuni kiinni siitä että johan se Vallu alle vuoden ikäisenä saunassa on vieraillut ja osaisi kyllä käyttäytyä.. Mutta koskapa tämä sauna onkin oikea sauna, ei ois Vallu ehkä siellä viihtynyt. Nimittäin mittari näytti 80c ja lauteet oli niin kuumat että jalkapohjat melkein paloivat lauteille kivutessani! Mutta hei, ite sai heittää löylyä niin paljon kuin kesti :D Mä yritin mennä lumeen kierimään (poreamme oli saunaosaston terassipihalla) mutta auringon kovettama hanki ei oikein soveltunut tarkoitukseen, auts!

Parvekkeelta oli kyllä kieltämättä upeat näkymät..

Lauantaipäivä oli Antin laskupäivä. Me käytiin metsässä kävelyllä, puistossa leikkimässä ja laskettiin kurahousuissa mäkeä. Lumet oli kylästä aika pitkälti sulaneet, eikä ihme kun lounaalla paahtui T-paidassakin.. Oltiin siis hissin ala-aseman luona terassilla, kivenheiton päässä hotellilta. 

Illallisaika on aina haastava reissussa, nälkä ja ravintoloiden aukiolo kun ei välttämättä kohtaa. Me päädyttiin pitämään piknikiä huoneessa, ja siitähän Vallu tykkäsi - juustoa ja kuivalihaa "pliis lisää" sanoo poika :D


Sunnuntai oli mun laskupäivä. Rinteitä oli vaikka kuinka paljon, ja vaikkakin aika kovassa kunnossa, niin lunta riitti. Koko päivä meni huomaamatta kun vaan laskin aina uudelle hissille ja taas uuden rinteen.. Ja lounastreffit mulla oli tietty poikien kanssa, niinkuin myös afterskitreffit :) 

Ei oo ruuhkaa, ei..

Neljä laaksoa - mihinpäin menis?

Ikuisuuden sompahissi..

Mahtavan viikonlopun tietty kruunasi kotiin paluu ruuhka (kaikkiko ne palaa vuorilta järventantaan samaan aikaan?) ja Vallun takapenkiltä kuuluva yskä. Eilen käytiin lekurissa, virushan se siellä kurkkua tulehduttaa ja kuumetta nostaa.. Sopiva ajoitus pakkausviikolle..!

>>>  Lisää kuvia

.

Monday, 24 March 2014

Bonjour!

Noin viikko siiten tuli yksi vuosi täyteen Sveitsissä. Vallu juhlisti asiaa sanomalla vihdoin (kuukausien yrityksen jälkeen) "Bonjour!". Tai no, "Bonnuu" se taitaa enemmän olla, mutta tarpeeksi lähellä kuitenkin :) Tähän asti jätkä on siis suostunut sanomaan vain "Au revoir". Nyt on kaupankassat ja muut iloisia kun tervehdys luistaa :)

Samalla itseä nolottaa ettei ranskan opinnot oo edistyneet - aina on jotain muuta. Aika paljon ymmärrän kyllä, mutta vastaaminen onkin eri juttu.. Pitäs priorisoida joo, mutta jotenkin aina tulee puuhattua muuta (tsot tsot!). Niinkuin nyt esim tätä muuton suunnittelua.. vajaa 2 vkoa enää! Sunnuntaina vietiin muutamia laatikoita jo uudelle kämpälle, siellä satoi lunta! Täällä alhaalla laaksossahan oli jo tuollaiset +22 ja aurinkoa -kelit ennen viikonlopun sateita ja viileää aaltoa, mutta ylhäällä vuorella on vielä aika talvisen näköistä.

Lunta kohti..
Rekku ihailee lumista takapihaa..

Agilitytreenit on taas alkaneet kun maa on kuivunut. Rekku ei vaikuta ollenkaan vanhalta koiralta kun se pääsee treeneihin. Päinvastoin, siellä se viilettää melkein ohjauksesta välittämättä ihan vaan agilityn ilosta. Viime viikolla se hyppäsi A-esteeltä kontaktin yläreunalta alas kuin nuori varsa ja päätyi turvalleen maahan.. treenikamut tarjosivat homeopaattisia pillereitä avuksi, ja neuvoja myös, eikä tuntunut koira olevan yhtään kipeä kömmähdyksestään. Kun talven aikana tuntui että jätetään agility ja siirrytään eläkkeelle niin nyt ollaan taas ihan hurmiossa, katsellaan uutta treeniseuraa ja kisakalenteria.. :D

Vallu on edennyt hyppyesteiden kokoamisesta keppien laittoon.
Myös puomin ja keinun testaus kuuluvat apulaisen tehtävälistaan ;)

Vallu täyttää kohta 2. Kyllä aika rientää..! Poika tuntuu oppivan uusia sanoja joka päivä, ja taitoja myös. Tänään kerhossa oli esittelyssä tuolin reunalla kyykyssä seisominen ilman käsiä. Jep, onneks on taas jumppatunti iltapäivällä :) Kaverilta kuultu jonkun suomalaisen psykologin/kasvattajan lausahdus "Ihminen on agressiivisimmillään kaksi vuotiaana" on syöpynyt mun takaraivoon. Nimittäin semmoista läpsimistä on välillä päivät läpeensä.. mutta ohimenevä vaihe kuulema, toivottavasti nopeasti ohimenevä ;)

Tässä muutama kuva viime viikkojen treffeiltä:

Valtteri ja Max ihmettelevät mitä Rekku lelukorista kaivelee..
Rekku näyttää pettyneeltä kun Aino vei viimeisen paikan ;)


Monday, 10 March 2014

Datti!

Lentsikat on nyt kovassa huudossa. Tai kyllä on autotkin, ja rekat, ja traktorit.. mutta siis Vallu 2kk vajaa 2v fanittaa Dustya, Disneyn Lentsikat leffan päähahmoa. Ja tietty siis koko leffaa, tarinaa ja kaikkia oheistuotteita.. Siinä taas yksi "kasvatusperiaate" joka ei oo toteutunut (ei siis mikään periaate kun ei siitä oo pidetty kii): "Minun lapsestani ei kyllä sitten Disney-lasta tule". Noh, hyvä opettavainen tarinahan tuo Lentsikat on, ja kyllä meillä muutakin luetaan ja katsotaan.

Oltiin joku aika sitten lentokentän lähellä pienessä puistossa katsomassa lentokoneita. Puisto on siinä kiitoradan toisenpään vieressä, niin että nähtiin laskeutumisia ja koneiden moottorien käynnistyksiä niiden lähtiessä kiidyttämään nousuun. Vallu ei paljon leikkipaikkaa huomioinut, vaan seisoi puolituntia penkillä ja katsoi koneita. Niistä moni oli valko-oransseja EasyJetin koneita, eli siis samannäköisiä kuin Dusty..
"Datti, datti!"

Eilen oltiin vieraiden kanssa Chamonixissa. Ihana kevät keli, +15c, aurinko paistaa ja hanki kimaltaa. Käytiin Breventin huipulla ihastelemassa maisemaa ja nautiskeltiin auringosta Plan Prazilla (puoliväli) ja tietty myös itse kylässä. Pojat nauttii niin paljon kun on vieraita, Rekku istuu koko ajan viereen tai päälle rapsutettavaksi ja Vallu on suorastaan ihastunut Tiian ja Timpan isompiin tyttöihin. Hyvä että malttaa poika syödä tai nukkua!

Käynti vuorilla oli molemmille tosi jännä: