Pitkäviikonloppu, reissussa koko perhe - ihanaa!
Sveitsin kansallispäivä oli torstaina 1.8. Jo tiistai ja keskiviikko iltoina kuului rakettien pauketta, keskiviikko iltana ihan oman taloyhtiön pihalta. Se oli taas yksi niitä hetkiä jotka pysäytti muistamaan Singaporea jossa yksityishenkilöille ei raketteja myydä lainkaan ja uuden vuoden aattonakin rakettishow kestää n. 00:00-00:08. "Ai niin, tälläistähän tää täällä Euroopassa on.."
Meidän kylälläkin olisi ollut ohjelmaa torstaina, ja Genevessä varmasti vielä enemmän (siellä vaikka mitä festaria ja ulkoilmaleffateatteria yms nyt loma-aikaan), mutta koska torstain vapaapäivästä sai mukavasti muokattua pitkän viikonlopun, me lähdettiin reissuun. Torino/Milano/Nizza/Gardajärvi mahdollisuudet hylättiin pitkän ajomatkan takia, Vallu kun mielummin liikkuu kuin istuu paikallaan, ja auton nokka suunnattiin kohti Interlakenin aluetta.
Juustoa, juustoa!
Torstaina (eilen) meidän eka pysähtymispaikka oli Gruyeren kylä, jossa me käytiin kävelemässä hienon linnan ympäri ja kylän raitilla, ja syömässä Gruyeren juustotehtaan ravintolassa. Juustoannos nro yksi: juustorisottoa.
Gruyerestä me ajettiin Jaunpass:ia pitkin (uuuh, ehkä pikkasen liian pitkä serpentiini..) Thunersee järven rannalle ja Interlakenin kaupunkiin. Interlakenissa heitettiin auto nopeasti parkkiin kun Vallu ilmaisi tyytymättömyytensä paikallaan istumiseen erittäin äänekkäästi, ja lähdettiin kävelemään keskustaan päin. Meidän yllätykseksemme kaupungissa olikin meneillään kansallispäivän paraati, johon osallistui palokunnan, urheiluseurojen ja muiden lisäksi myös lehmiä, aaseja, hevosia.. Ja traktoreita, ne vasta jänniä olikin!
Meidän hotelli sijaitsee pienessä Beatenbergin kylässä 600 m Thunerseen yläpuolella, n. 10 km Interlakenista. Serpentiiniä ylös taas! Hotelli Gloria on todella viihtyisä ja mukava hotelli, ja jokaisen huoneen parvekkeelta (+tietty ravintolasta) on tällaiset näkymät...
Saapuessamme huomasimme että kylällä oli kansallispäivän juhlat, pientä syötävää ja jodlauskerhon esiintyminen, joten sinnehän me! Jodlaus olikin aika laulunomaista ja melodista, erilaista kuin odotin. Päivän juustoannos nro kaksi: raclettea, eli sulatettua juustoa leivän päällä.
Päivän kolmas juusto annos oli Gryueren juusto tehtaalta ostettuja juustoja ja keksejä illalla huoneen parvekkeella, samalla kun ihailimme auringon laskua ja pimeän tultua kylien, kaupunkien ja yksittäisten mökkien valoloistetta sekä kansallispäivän ilotulituksia. Mahtavaa!
Alamäkeä
Tänään me lähdettiin gondola hissillä ylös Neiderhornille, ja käveltiin sieltä alas. Esitteiden yhdeksi Sveitsin kauneimmiksi kävelyreiteiksi mainostama piti lupauksensa - huipulta oli mahtavat maisemat Jungfrau vuorelle, Thunersee järvelle ja ympäriinsä! Rekku oli aivan täpinöissään sillä polun varrella oli kunnon läjiä lehmän kakkaa (nam..?), mutta kun itse lehmät tulivat kohdalle, Rekku kiersikin ne kaukaa!
Alkuun polku oli oikein mukavaa käveltävää, mutta loppumatkasta tultiin jyrkkää alamäkeä, tuhansia portaita ja muutama tiukka tilannekin puunrunkojen yli kiivetessä. Myös yksi 2007 menehtyneen meidän ikäisen miehen muistomerkki osui kohdalle, se oli aika pysäyttävä. Alas päästiin kyllä, ja hiukka väsyneinä ehkä, kun nyt klo 6 kaikki paitsi minä vielä vetelevät päikkäreitä...


No comments:
Post a Comment
Jätä kommentti / kysymys / terveiset!
Leave a comment / question / greetings!