Tänään, pitkänä perjantaina, on satanut ja ollut kylmää. Niinkuin eilen, ja toissapäivänä, ja toissapäivän eilisenä... hrrr.. kevät on myöhässä täällä niinkuin vähän muuallakin Euroopasssa.
Koskapa sateella ei voi hyödyntää monia Geneven puistoja, kävellä ja ihailla vanhoja taloja, alppimaisemia taikka istua terassilla - eikä kauppakeskukset ole auki kun on pyhä - niin lähdimme ajelulle. Ensin ajoimme katsomaan tulevaa kotikylää ja -taloa Bernex:ssä (lausutaan Bernee) ja sitten 'ajelihdimme' Ranskan puolelle ihan huomaamatta pikkuteitä pitkin. Kyllä ois ollu ihanat maisemat jos ei ois satanut ja pilvet roikkuneet niin alhaalla.. Viiniviljelmiä ja pikkukyliä vanhoine kivitaloineen yksi toisensa jälkeen.
Kun Valtteri heräsi päiväuniltaan, pysähdyttiin lounaskahveille ja käytiin kaupassa, Ranskassakun saa olla pitkänä perjantaina kaupat ja kuppilat auki. Suurin osa elintarvikkeista on myös Ranskassa edullisempia, niinkuin eilen opin täällä viisivuotta asuneelta Terhiltä. (Terhi kutsui minut ja Valtterin mukaan tutustumaan CERNiin (se hiukkaskiihdytinpaikka elokuvasta Enkeleitä ja demoneita ;) ja päädyimme viettämään koko päivän yhdessä - sain ihan mielettömän orientaation, niin paljon hyvää paikallistietoa etten edes enää kaikkea muista!).
Meillä taisi käydä joku ihmeellinen tuuri, sillä me saatiin jo oma asunto (tai siis mikäänhän ei ole varmaa ennenkuin vuokrasopimus allekirjoitetaan..). Geneven seudulla on vuokra-asunnoista pulaa. Tämä näkyy siten, että näytöillä käy porukkaa vaikka kuinka (paitsi jos menee agentin kanssa yksistään niinkuin me), ja asuntoa pitää hakea - eli laittaa hakemus vuokraisännälle tai vuokrausta hoitavalle toimistolle - ja hakemuksia saattaa siis yhtä asuntoa kohden olla monta kymmentä. Markkinoille tulevat asunnot menevät monesti samantien, ja vuokrat ovat kuin missä tahansa suurkaupungissa.
Meitä auttoi siis ns. relocation agent, ja kävimme hänen kanssaan kahdella näytöllä, katsomassa asuntoja jotka hän oli meille sinä aamuna markkinoille tulleista asunnoista valinnut. Kolmea asuntoa meidän oli tarkoitus nähdä, mutta ensimmäisen vuokraemäntä ei kerennytkään näytölle (niin, siis todellakin vuokraajan markkinat..). Niitä asuntoja joita pääsimme katsomaan päätimme hakea, sillä oletimme että joudumme useata asuntoa hakemaan ennenkuin joku hakemuksistamme hyväksytään. Muutamaa päivää myöhemmin agentti kuitenkin ilmoitti että hakemuksemme oli hyväksytty!
Muutamme siis kuukauden päästä pieneen kerrostaloyhtiöön pieneen Bernexin kaupunkiin :) Täällä on kuitenkin kaikki lähellä - paitsi jos juuttuu ruuhkaan - ja Bernexistäkin pääsee kätevästi ratikalla Geneveen tai tänne Carougeen.
Koskapa sateella ei voi hyödyntää monia Geneven puistoja, kävellä ja ihailla vanhoja taloja, alppimaisemia taikka istua terassilla - eikä kauppakeskukset ole auki kun on pyhä - niin lähdimme ajelulle. Ensin ajoimme katsomaan tulevaa kotikylää ja -taloa Bernex:ssä (lausutaan Bernee) ja sitten 'ajelihdimme' Ranskan puolelle ihan huomaamatta pikkuteitä pitkin. Kyllä ois ollu ihanat maisemat jos ei ois satanut ja pilvet roikkuneet niin alhaalla.. Viiniviljelmiä ja pikkukyliä vanhoine kivitaloineen yksi toisensa jälkeen.
Kun Valtteri heräsi päiväuniltaan, pysähdyttiin lounaskahveille ja käytiin kaupassa, Ranskassakun saa olla pitkänä perjantaina kaupat ja kuppilat auki. Suurin osa elintarvikkeista on myös Ranskassa edullisempia, niinkuin eilen opin täällä viisivuotta asuneelta Terhiltä. (Terhi kutsui minut ja Valtterin mukaan tutustumaan CERNiin (se hiukkaskiihdytinpaikka elokuvasta Enkeleitä ja demoneita ;) ja päädyimme viettämään koko päivän yhdessä - sain ihan mielettömän orientaation, niin paljon hyvää paikallistietoa etten edes enää kaikkea muista!).
Oma koti
Meillä taisi käydä joku ihmeellinen tuuri, sillä me saatiin jo oma asunto (tai siis mikäänhän ei ole varmaa ennenkuin vuokrasopimus allekirjoitetaan..). Geneven seudulla on vuokra-asunnoista pulaa. Tämä näkyy siten, että näytöillä käy porukkaa vaikka kuinka (paitsi jos menee agentin kanssa yksistään niinkuin me), ja asuntoa pitää hakea - eli laittaa hakemus vuokraisännälle tai vuokrausta hoitavalle toimistolle - ja hakemuksia saattaa siis yhtä asuntoa kohden olla monta kymmentä. Markkinoille tulevat asunnot menevät monesti samantien, ja vuokrat ovat kuin missä tahansa suurkaupungissa.
Meitä auttoi siis ns. relocation agent, ja kävimme hänen kanssaan kahdella näytöllä, katsomassa asuntoja jotka hän oli meille sinä aamuna markkinoille tulleista asunnoista valinnut. Kolmea asuntoa meidän oli tarkoitus nähdä, mutta ensimmäisen vuokraemäntä ei kerennytkään näytölle (niin, siis todellakin vuokraajan markkinat..). Niitä asuntoja joita pääsimme katsomaan päätimme hakea, sillä oletimme että joudumme useata asuntoa hakemaan ennenkuin joku hakemuksistamme hyväksytään. Muutamaa päivää myöhemmin agentti kuitenkin ilmoitti että hakemuksemme oli hyväksytty!
Muutamme siis kuukauden päästä pieneen kerrostaloyhtiöön pieneen Bernexin kaupunkiin :) Täällä on kuitenkin kaikki lähellä - paitsi jos juuttuu ruuhkaan - ja Bernexistäkin pääsee kätevästi ratikalla Geneveen tai tänne Carougeen.

No comments:
Post a Comment
Jätä kommentti / kysymys / terveiset!
Leave a comment / question / greetings!