Se on sitten viikko ihanaa perhelomaa Alpeilla takana. Perhelomaa "mun perheen" kanssa siis, Antti se on nauttinut huippugolfista vuorimaisemien sijaan ;) Kyllä on ollut huippu viikko. Valtteri fanittaa enojansa ihan kympillä ja Rekkukin on nauttinut saamastaan huomiosta. Ollaan uitu melkeen joka päivä maauimalassa tai pienessä järvessä, kävelty vuorimaisemissa, ajeltu hiihtohissillä maisemia ihailemaan, tehty retki Annecyyn, ja syöty ja nukuttu hyvin, niinkuin lomalla pitääkin. Ai niin, ja riippuliidelty!
Lentäen alas vuorelta
Riippuliito on aika huikea kokemus. Tandem hyppynä se on helppo ja turvallinen keino päästä kokemaan lentäminen - siinä vaan mennään mukana ja nautitaan maisemista :) Alussa tarvitsee hieman juosta vauhtia, mutta varjo ottaa yllättävän nopeasti tuulta alleen ja lentäminen alkaa. Me lennettiin aamupäivällä, jolloin ei ollut vielä niin kuuma ja siksipä lento oli tasainen (hyvä mulle autopahoinvoivalle). Alas tulo oli myös helppoa, eikä ollenkaan töksähtävää. Kerrassaan mahtavaa vaan liidellä taivaalla ja ihailla maisemia :)
Myös Thomas 7v. lensi, ei pelännyt yhtään vaan olisi mennyt uudelleen heti perään..
Alppimaisemia ja tuhtia ruokaa
Maisemat on olleet yksi Alpeilla lomailun parhaita puolia. Vuoria, niittyjä, metsää, järviä, lumihuippuja.. Niitä ei väsy ainakaan vielä ihailemaan. Harmillisesti multa unohtui kamera kotiin ja iPhone saa taas kreditit kuvamuistojen toimittamisesta. Eipä ois toisaalta kameraa hirveästi kerennyt kassista kaivamaankaan kun Valtterilla vaan vauhti kiihtyy. Tän viikon aikana poika on silmä kovana seurannut Tomppa-enoaan ja oppinut käyttämään käsiään kiipeämisessä, juoksemaan ja yleisesti saanut rohkeutta lisää liikkumiseensa. (Täytyy tähän lisäksi laittaa itselle muistiin että uusia makuja viikon aikana olivat musta- ja punaherukka, kermavaahto, ahven..)
Huonoja puolia täällä Savoie-Hauten Alpeilla lomailussa paljoa ole. Paitsi ruoka, sillä lähes jokaisen ravintolan tarjoama "perinteinen savoielainen" ruoka on juustoa, lihaa ja perunaa. Fondue on kyllä hyvää, mutta kerta viikossa riittää :D Kasvissyöjällä on aika vähän - tai nolla - vaihtoehtoa monessa ravintolassa, mutta kun kala kelpaa niin yleensä löytyy syötävää. (Pyysin perinteisen 'croque' leivän ilman kinkkua (pelkällä juustolla) ja sain vastaukseksi ihmettelevän, 'ootko ny ihan varma' vastauksen "but then it is nothing interesting!"). Kasviksia tarjoillaan aterioiden osana nihkeästi, ja vaikka salaattia tulee niin niin tulee myös kastiketta ;). Vallu veteli lastenruokaa ja mitä nyt muuta oli helposti tarjolla koko viikon, ja kun sitten Chrissen annoksen mukana tulleita kasviksia tarjosin niin poika veteli niitä poskeen kuin ei ois ikinä ruokaa saanutkaan.. Tiedetään ainakin mitä ens viikolla kotona syödään ;)
Vuorille, vuorille, uudestaan
Ehdottomasti. Uudestaan, jos ei ihan Samoensin kylään niin joihinkin muihin alppimaisemiin. Kävelemään luontoon, syömään yks fondue ja jos aurinko paistaa niin uimaan. Mäkin alan taas näyttää pikkuhiljaa samalta kuin Singaporessa ja Vallukin on saanut rusketusrajat!




No comments:
Post a Comment
Jätä kommentti / kysymys / terveiset!
Leave a comment / question / greetings!